Životopis:
Prot. Mgr. Demeter Lipinský
správca franosti Kružlová okr. Svidník nar. 31.10.1937 v obci Medvedie okr
Svidník. Po skončení stredoškolského štúdia nastúpil v r. 1955 na
Pravoslávnu bohosloveckú fakultu v Prešove. Štúdium ukončil v roku 1959.
Po vojenskej službe praktikoval vo svojej duchovnej činnosti ako ipodiakom vo
Svidníku. Dňa 12. 9. 1962 bol vysvätený za diakona a 16. 9. 1962
v Ladomirovej na odpuste prijal sviatosť kňažstva od Jeho Blaženosti neb.
Doroteja. Od 1. 1 . 1961 pracuje ako správca farnosti v Kružlovej. Od roku
1972 pracuje aj na franosti Nižná Pisaná, kde patria obce Vyšná Pisaná
a Dobroslava.
Je ženatý a má dve deti.
Pôsobenie v obci Kružlová:
Na farnosti v Kružlovej bol chrám
totálne zničený v druhej svetovej vojne. V chráme bol sklad munície
a pri ústupe nemeckej armády bola táto aj s chrámom zničená.
V roku 1966 sa započalo s výstavbou nového chrámu zasväteného sv.
Apoštolom Petrovi a Pavlovi a tento bol dokončený v roku 1969,
keď pri príležitosti sviatku sv. apoštolov Petra a Pavla bola vykonaná
posviacka. Posviacku previedol Jeho Blaženosť neb. Nikolaj arcibiskup Prešovský
metropolita Českých zemí a Slovenska. Na farnosti v Kružlovej bol do
chrámu v roku 1975 inštalovaný ikonostaz a v roku 1988 bola
prevedená maľba chrámu. Chrám je
splynofikovaný.
V Dobroslave bol chrám postavený v r. 1992 a je zasvätený
sv. prorokovi Eliašovi.
V Nižnej Pisane bol postavený chrám
v r. 2001 a zasvätený sv. Archanjelovi Michalovi.
Príhovor Otca
Duchovného:
„ Vzájomná láska, úcta a dôvera je dobrým základom pre dobré medziľudské vzťahy v kresťanskej obci “
Základným krédom
kresťanského života je láska. ,, A my sme poznali uverili v lásku,
ktorú má Boh k nám. Boh je láska a kto zostáva v láske, zostáva
v Bohu a Boh zostáva v ňom.“ ( 1 list Ján 4, 16). Teda predmetom
lásky je dobro. Už staroveká grécka filozofia kladie dôraz na poznanie seba
samého : ,,Poznaj sám seba.“ Ak spoznáš seba samého, ak sa dokážeš spoľahlivo
odhadnúť, ak sa môžeš pasovať na trvalý charakter, potom máš nárok posudzovať
iného, hľadať v ňom dobré i zlé. Poznať teda predmet lásky, znamená
stotožniť sa so svetom dobra, pretože priama závislosť týchto dvoch cností je
vlastne prvou a základnou požiadavkou ľudskosti a vzájomnej
spolupráce vyplývajúcej z Božích darov. Kresťan to je človek založený
vnútorne, osobnosť, ktorá predovšetkým vidí Boha a cez prizmu jeho
zákonov, v ktorých dominuje poslanie a úloha dobra, vidí dobro svoje,
dobro rovnako vo svete fyzickom ako i duchovnom. Z prameňov svätých kníh ako aj z histórie vieme,
že povrchní farizeji, ktorí sa odkláňali od sebapozorovania, takou istou mierou
posudzovali iných a nimi zväčša pohŕdali. Pravé poznanie vstupuje do srdca
človeka bránou lásky a pokory. ,,Pán je blízko tých, čo sú skrúšeného srdca.“
(Ž. 33,19) Pán sa prihovára svojou skromnosťou a pokorou, aby si získal
náklonnosť človeka, aby mu nenútene a nenásilne priblížil jeho životný
cieľ, v ktorom by to dobro aké on prinášal šíril a sprostredkoval.
Preto každý si musí byť vedomý svojej slabosti, svojej bezradnosti
a otrasnosti pred vecami veľkými a božskými, no každý je stvorený na
to, aby ho tento údel viac a viac privádzal k zvýšenej intenzite
vzájomnej lásky, porozumenia a spolupráce, ktoré môže a musí pôsobiť
prevažne výkonom ľudského dobra. Toto poznanie a táto zákonitosť
predpokladá poznanie seba samého, zmapovanie všetkého, čo človeka ako typ
nielen ilustruje ale aj reprezentuje. Konať dobro znamená šíriť lásku
a predovšetkým z toho vyplývajúci hlboký mrav. Psychológia
i teológia prichádzajú stále na to, že k pokojnému a radostnému
životu, k ľudskej vyrovnanosti a osobnostnej i spoločenskej
harmónii vedie cesta len cez spravodlivosť, osobnú i spoločenskú
zodpovednosť. Pod jej zorným uhlom sa dostávame do sveta medziľudských vzťahov.
Na platforme dobra, lásky a vzájomného porozumenia sa realizujeme ako
ľudia, veriaci kresťania, ako Božie stvorenie, ako svetlo dobrých skutkov,
ktoré svojou spravodlivosťou vlastne premieta spravodlivosť Božiu. Len takýto
typ človeka pôsobí vyrovnane a mravne, je nositeľom Božieho
i svetského mravného poriadku a je i symbolom verného ľudského
poslania na tomto svete. Konanie dobra je vlastne odrazom citového
a etického sveta každého z nás. Tu musím zdôrazniť zvlášť, že
u pravoslávneho kresťana sa má markantne prejavovať vo väčšej miere skutok
tela a ovocie ducha. ,,Lebo vy ste k slobode povolaní, bratia. Len,
aby vám sloboda nebola zámienkou povoľovať telu, ale v láske slúžte si
vospolok. Lebo jedno prikázanie obsahuje celý zákon v plnosti, ono:
Milovať budeš blížneho svojho ako seba samého. Ale ak sa hryziete
a žeriete medzi sebou, pozor aby ste sa navzájom nezničili.“ (Gal.
5,13-15)
Pravoslávny kresťan mal by sa vedieť dobra zmocniť
v dobrom slova zmysle, vedieť ho rozvetvovať, oddať sa mu a rozdávať
si ho navzájom, znamená nadviazať na styk medzi nebom a zemou, absorbovať
v sebe siločiary božskej múdrosti a prejavovať ich v ľudských
a medziľudských úkonoch vzájomnej úcty, porozumenia a vzájomného
rešpektu. Mali by sme si predovšetkým uvedomiť svoje vlastné a osobitné
postavenie aj v občianskom spoločenstve, dávať žiarivý príklad svojim
zmyslom pre zodpovednosť a svojou službou záujmom všeobecného dobra. Je
potrebné predovšetkým svojimi skutkami dokázať, ako dať do súladu autoritu so
slobodou, osobnú iniciatívu so súdržnosťou a spolupatričnosťou pre blaho
našej cirkvi a predovšetkým pre vlastnú spásu. Je nevyhnutné zachovať
jednotu ducha: ,, Žijte tak, ako je hodne povolania, ktorým ste boli povolaní
vo všetkej pokore, nežnosti a trpezlivosti, znášajte sa vospolok
v láske a usilujte sa zachovať jednotu ducha vo zväzku pokoja.“
(Ef.4, 1-3)
Pravda to sa dá dosiahnuť len pomocou tohto Ducha,
ktorý je zárodkom veľkého Božieho dedičstva. Svätá cirkev, ktorej hlavou je
Isus Christos je postavená na princípe lásky a dobra. Celé naše
náboženstvo a celá jeho náuka vychádza a smeruje len k predmetom
a úkonom, ktoré sú jeho odrazom. Na konaní dobra, na spravodlivosti
a vzájomnej úcte sú postavené medziľudské vzťahy, ktoré môžu mať akékoľvek
prepracované a zdôvodnené teórie, nemôžu však fungovať vtedy, ak
v nich nepanuje jednoduchý model dobročinnosti a lásky plnosti
ľudského rodu. Je znakom dobrého duchovného zdravia, keď sa človek s úctou
alebo až s obdivom pozerá na tých, ktorí sa vysoko vyšvihli
v dokonalosti pri plnení svojich povinnosti, svojich úloh, svojho
poslania. Všetci občas potrebujeme príťažlivé vzory, strhujúce príklady
a žiarivé ideály, aby nás prebúdzali z letargie, aby nás vytrhávali
z priemernosti, aby nás nabádali k úsiliu vyslobodiť sa
z polovičatosti. Pravda z tohto hľadiska plynie i zodpovednosť,
kto dostal viac, viac sa od neho i požaduje, čítame vo sv. Písme. Čím má
človek v spoločnosti významnejšie a vplyvnejšie postavenie, tým
rozsiahlejšia je jeho zodpovednosť. Každý umelecký prejav, ako napr. beletristické
dielo, hudobná skladba, obraz, divadelná hra alebo film vyvoláva v ľuďoch
emócie, túžby, žiadosti, usmerňuje ich myslenie, podnecuje ich
k rozhodovanie a pobáda ich k určitej aktivite. Vo zvýšenej
miere všetky, ale najmä objavné vedecké diela a činy, ako napríklad
v lekárstve, v biológii, vo fyzike a v chémii, vykonávajú
svoju neprehľadnuteľné a nezanedbateľnú, ba často až rozhodujúcim spôsobom
riadiacu a usmerňujúcu funkciu pri formovaní vývoja ľudských spoločenstiev.
V každom vednom odbore je potrebná tímová práca, nakoľko jedinec sám
nemôže v plnosti obohatiť daný vedný odbor. Albert Einstein hovorí: ,, Bez
tvorivých, samostatne mysliacich a usudzujúcich osobností nie je
dokonalejší vývoj spoločnosti mysliteľný práve tak, ako vývoj jednotlivých
osobností bez živnej pôdy ľudského spoločenstva.“ Len život, ktorý žijeme pre
ostatných stojí za to. Hodnotenie človek má vychádzať z toho, čo dáva nie
z toho, čo je schopný získať. Z nášho kresťanského pohľadu pre svoju
prácu a činnosť duchovného pastiera hľadáme vzor života, lásky, pokory,
dobrých skutkov, vzájomnej súdržnosti, bratskej jednoty pre všetkých kresťanov,
ktorým je sám Spasiteľ Isus Christos. On je tým Uhlovým kameňom, na ktorom je
založená cirkev. (Ef 2,20) On je ,,Alfa a Omega, počiatok a koniec.“
On je jediným opravdivým pastierom, ktorý svojou Božskou mocou urobil
duchovnými pastiermi svojich učeníkov a ich nasledovníkov skrze milosť sv.
Ducha. On sám zanechal nám príkaz, aby sa od Neho učili: ,,Učte sa odo Mňa,
lebo som krotký a pokorný v srdci.“ (Mat. 11,29) Hlas Isusa
Christa - nasledovať Ho a učiť sa
od Neho – počuli apoštoli, prví šíritelia kresťanskej viery, počuli Ho
i všetci nasledovatelia apoštolov, ktorým sa Isus Christos stal zmyslom
života. Podľa svedectva sv. Písma, základnou náplňou Jeho činnosti bolo
kázanie(Mat. 4,23: Mar. 1,38) no Jeho kázanie podľa obsahu bolo jasným zjavením
Otca nebeského – kázaním a svedectvom o pravde: ,, Ja som sa na to
narodil a na to som prišiel na svet, aby som vydal svedectvo o pravde.“
(Ján 18,37)
Isus Christos sa stal ideálom kresťanského života
a najväčším vzorom kňaza, kazateľa, lebo všetko či kázal slovom, dokázal
skutkami. On je vzorom i vzájomnej úcty, bratskej jednoty
a spolupráce. Svojich učeníkov nazýva svojimi priateľmi. Svojho Otca
prosí, aby ich zachoval v jednote (Ján 17,11) A túto jednotu, bratskú
lásku a spoluprácu apoštoli v plnej miere dodržiavali, čím získali
veľký úspech v šírení slova Božieho. A nielen apoštoli, ale aj ich
nasledovníci v tomto duchu pokračovali, Dokázali znášať poklesky bratov.
,,Bratia, ak by niekoho aj pristihli pri nejakom poklesku, vy, ktorí ste
duchovní, napravte ho v duchu miernosti – daj si pozor, aby si aj ty
nepadol do pokušenia. Jedni druhých bremena znášajte a tak naplníte zákon
Christov. Lebo ak si niekto myslí, že je niečo a nie je nič, sám seba
klame. Nech každý skúma svoje dielo a bude mať chválu sám pred sebou, ale
nie pre iným. Lebo každý svoju ťarchu ponesie.“ (Gal. 6,1-5) Sme svedkami
bratia a sestry, že v našom kresťanskom živote nie vždy sú ideálom
a vodítkom opravdivá kresťanská láska, viera, nádej, bratská spolupráca,
súdržnosť a preto, keď budeme takéto dobročinnosti ignorovať, budeme len
formálnymi vyznávačmi toho, čo je pre nás kresťanov životne dôležité. Je to
naše spasenie, večný život.
Napokon, bratia, radujte sa, zdokonaľujte sa, napomínajte sa, rovnako zmýšľajte, nažívajte v pokoji a Boh lásky a pokoja bude s vami. Pozdravujte sa navzájom svätým bozkom. Pozdravujú vás všetci svätí.
Milosť Pána Isusa Christa, láska Božie
a účastenstvo Svätého Ducha so všetkými vami! (Kor.2. 11-13)